Aivot

Kun ikääntyvä väestö esittää huolta kognitiivisten kykyjen laskusta, aivoharjoitussovellusten suosio on nousukiidossa. Hakemalla löydät loputtomasti sovelluksia ja nettisivustoja, jotka lupaavat tehdä sinusta fiksumman, terävämmän ja pitää sinut henkisesti ketterässä kunnossa. Jotkut sovellukset myös väittävät, että ne voivat auttaa ehkäisemään muistisairauksia, dementiaa ja jopa Alzheimerin tautia. Samalla tavalla kuin saatamme mennä salille harjoittelemaan, päivittäisen mentaalisen harjoittelun sanotaan tuottavan fyysisiä muutoksia aivoissamme. Sinun tarvitsee vain käyttää muutama minuutti päivässä suorittaaksesi pulmapelejä, muistipelejä ja sanaristikoita.

Tämä ainakin on ideana. Ja monet ihmiset uskovat tähän. Vuonna 2018 kuluttajat käyttivät noin 1,9 miljardia dollaria aivoharjoitussovellusten ostamiseen, mikä tarkoittaa markkinoiden nelinkertaistumista vuodesta 2012, jolloin sovelluksiin käytettiin noin 475 miljoonaa dollaria. Älypuhelimet eivät kuitenkaan ole aivoharjoitusten alkuperäinen koti – Nintendo on herättänyt jälleen henkiin yhden sen menestyneimmistä DS-peleistä, Brain Agen, joka tuotiin Switchille vuoden 2019 lopussa. Ajatus henkisen kunnon kasvattamisesta on selvästi saanut suurta suosiota, mutta johtuuko se tieteellisistä todisteista vai tyhjistä markkinointilupauksista?

Terävöittävätkö sovellukset aivoja

Eräs aivoharjoituksiin keskittyvä sovellus on Lumosity, joka tarjoaa yli 50 peliä, jotka on pelin takana olevan yhtiön mukaan suunniteltu terävöittämään taitoja, joita käytämme joka päivä. Sovelluksen on kerrottu levinneen yli 100 miljoonalle käyttäjälle maailmanlaajuisesti sen julkaisemisen jälkeen vuonna 2007. Analytiikkayhtiö Apptopian tarjoamien lataustilastojen mukaan pelkästään viimeisen yhdeksän kuukauden aikana mukaan liittyi lähes neljä miljoonaa uutta käyttäjää, joista osa valitsi lisämaksullisen version, joka avaa yksityiskohtaiset suorituskykyanalytiikat ja tarjoaa vinkkejä parempaan pelistrategiaan.

Nämä pelin sisäiset ostokset toivat Lumositylle noin 7,4 dollarin tuoton vuonna 2019. Vaikka latausmäärät ja liikevaihto olivat edellisvuotta alemmat, Lumosity ja muut samanlaiset yhtiöt ovat saattaneet löytää nerokkaan tavan pitää yllä markkina-arvoaan: näitä pelejä ei ole listattu pelikategorian alle Applen sovelluksissa tai Googlen Play-kaupassa.

Mobiilipelien liikevaihto on noin 20 miljardia dollaria vuodessa. Se on hyvin vaikea kenttä kilpailulle, mutta näiden sovellusten onneksi ne on kaikki listattu opetuskategoriaan tai terveys- ja kuntoilukategoriaan, joissa kilpailu on silti todellista, mutta missä ei tarvitse toimia Zyngan kaltaisia jättiläisiä vastaan, jotka kuluttavat miljoonia uusien pelaajien hankkimiseen. Tämän ansiosta aivoharjoitussovellukset sijoittuvat korkeammalle sovelluskaupassa ja niiden löytäminen on helpompaa.

Sovelluskaupoista löytävän Peak-sovelluksen kehittäjien mukaan kaikki sen pelit on kehitetty yhteistyössä neurotutkijoiden kanssa, ja Elevaten (joka kuuluu 20 eniten tuottavan opetussovelluksen joukkoon iOS- ja Android-laitteilla) taustayhtiön mukaan se lupaa kehittää kaikkea aina matemaattisista kyvyistä puhumiskykyihin, ja sen sanotaan tehostavan tuottavuutta, ansaintavoimaa ja itseluottamusta.

Eräs toinen ilmainen sovellus, Cognifit, sanoo tarjoavansa täsmällisiä aivoharjoitusohjelmia ihmisille, joilla on kognitiivisia puutteita, kuten dementiaa tai kemosumua, mikä on muisti- ja keskittymisoire, josta tietyt potilaat kertovat kärsivänsä syöpähoitojen aikana ja jälkeen.

Lumosity noudatti vastaavanlaista markkinointitapaa aiemmin, mutta sen piti muokata viestintäänsä, kun Yhdysvaltain kauppakomissio (FTC) määräsi yhtiölle 2 miljoonan dollarin sakon vuonna 2016. FTC:n mukaan Lumosity harhautti asiakkaitaan perusteettomilla lupauksilla. FTC:n kuluttajansuojalautakunnan johtajan Jessica Richin mukaan Lumosity käytti hyväkseen kuluttajien pelkoja iän myötä aiheutuvaa kognitiivista rappeumaa kohtaan väittäen, että yhtiön pelit voisivat ehkäistä muistisairauksia, dementiaa ja jopa Alzheimerin tautia.

Ihmiset eivät välttämättä käytä aivoharjoitussovelluksia, koska he uskovat sen vähentävän heidän riskiään sairastua dementiaan myöhemmässä vaiheessa. He ymmärtävät, että kun harjoittelet kovasti jotain asiaa, sinusta tulee siinä parempi. Ja se on nautinnollista, aivoharjoituksissa kehittyminen on aivan kuten pelien pelaaminen. Opit nopeammaksi niiden tekemisessä, se on koukuttavaa ja siitä sovelluksissa on myös kyse.

Aivoharjoitusten oppien siirtäminen oikeaan elämään

Päälle päin näyttää siltä, että jotkut aivoharjoitukset saattavat kehittää kognitiivisia taitoja, mutta on hankala todistaa, että pulmapeleistä ja sanaristikoista saadut opit siirtyisivät jokapäiväiseen elämään. Vuonna 2014 tehdyssä kokeellisessa tutkimuksessa huomattiin, että iäkkäämmät kuljettajat, jotka kävivät läpi tietokonepohjaista kognitiivista opetusta muistin, järkeilyn tai prosessointinopeuden suhteen, joutuivat epätodennäköisemmin liikenneonnettomuuteen seuraavan kuuden vuoden aikana.

Toisessa testissä ryhmä 60—85-vuotiaita osallistujia pelasi NeuroRacen-videopeliä kuukauden ajan. Pelissä pelaajien täytyy keskittyä pitämään auto keskellä tietä pitäen samalla silmällä vihreää ympyrää näytöllä. Pelaajien keskittyminen ja usean samanaikaisen tehtävän suorituskyky parantui kuukauden aikana. Heistä tuli parempia kuin 20-vuotiaista, jotka pelasivat peliä ensimmäistä kertaa. Osallistujien pelitaidot pysyivät yllä puoli vuotta harjoittelun loppumisen jälkeen.

Tämä tutkimus oli vain pieni osa todisteita, jotka osoittavat, että kun kehitetään tietyntyyppinen ”peli”, joka on suunnattu määrätyn kognitiivisen kyvyn kehittämiseen, se saattaa auttaa ihmisiä joissakin tapauksissa. Tällaiset tutkimukset tulisi toistaa uudelleen suurempien osallistujamäärien kanssa ja niiden tulisi sisältää erillisiä tehtäviä, jotka hyödyntävät samaa kohdennettua kognitiivista kykyä.

Vuoden 1988 elokuvassa Sademies näyttelijä Dustin Hoffman esittää autistista Raymondia, jonka hämmästyttävän muistin ansiosta hänen veljensä Charlie onnistuu voittamaan suuria summia kasinolta pelaamalla Blackjackia. Mutta onko hyvästä muistista apua PokerStars Casinon kaltaisilla nettikasinoilla pelaamisessa? Tuskinpa, sillä kortit jaetaan aina joka jaossa satunnaisesti, eikä hyvästä muistista tai korttien laskemisesta ole apua enää tavallisillakaan kasinoilla, sillä kortteja jaetaan nykyään automaattisesti sekoittavista korttikengistä.

Aivoharjoitussovellukset eivät ehkä kohota henkistä kuntoasi, vaan tekevät sinusta vain paremman pelaajan, mutta siinä ei ole mitään väärää. Sovellukset ovat palkitsevia, joten niiden käyttämiseen ei ole mitään estettä, mutta niitä ei pitäisi ylimarkkinoida ja sovelluskauppojen tulisi suojella asiakkaitaan paremmin. Muroja kaupasta ostavat kuluttajat voivat lukea tuoteselostuksen paketin kyljestä ja tehdä sen perusteella informoidun ostopäätöksen. Tätä ei voi tehdä sovelluskaupassa, joten ehkä me tarvitsemme enemmän tietoa ennen kuin painamme latauspainiketta.